In 2021 laten 9 van 10 onderzochte sectoren een herstel zien na een rampzalig 2020. Dat voorspellen economen bij het Economisch Bureau van ING.

De horeca, transport en zakelijke dienstverlening groeien in 2021 het snelst, maar het herstel is niet volledig. De bouw krimpt ook volgend jaar nog.

De ING-economen gaan er bij de analyse overigens vanuit dat er geen tweede lockdown komt.

Vrijwel alle bedrijfssectoren buigen de fikse krimp in 2020 om naar een groei in het jaar daarop.

De onderdelen van de economie die de hardste klappen kregen tijdens de coronacrisis – zoals de horeca, transport en zakelijke dienstverlening – zullen het snelst herstellen in 2021.

Dat voorspelt het ING Economisch Bureau in een vrijdag gepubliceerde analyse. De economen gaan ervan uit dat er geen tweede algehele lockdown komt.

Hoe hard de tien onderzochte sectoren dit jaar krimpen en hoe snel ze herstellen, laat ING zien in de volgende grafiek.

De bouw is de enige sector die én in 2020 en in 2021 gaat krimpen, aldus de economen van ING.

De detailhandel groeit daarentegen zowel dit als volgend jaar dankzij de sterke verkopen bij supermarkten en online shops.

Het herstel is weliswaar goed nieuws maar het zal niet volledig zijn, aldus ING. Want ook als het coronavirus verdwijnt, blijven bedrijven de economische gevolgen ondervinden van een oplopende werkloosheid en financiële onzekerheid. 

“Er blijft veel onzekerheid over het verloop van de corona-uitbraak. Als het virus onder controle is, kunnen veel sectoren volgend jaar wel grotendeels herstellen'', schrijft econoom Maurice van Sante van het Economisch Bureau van ING. “Omzetvolumes van voor de coronacrisis worden echter in de meeste sectoren ook dan nog niet gehaald.”

Horeca, transport en zakelijke dienstverlening groeien in 2021 het snelst

De horeca groeit naar verwachting het hardst in 2021. De volumes nemen waarschijnlijk toe met 30 procent, denken de economen.

Maar zelfs met dat herstel wordt het omzetniveau van voor 2020 nog niet bereikt, aldus ING. Veel buitenlandse toeristen en zakenreizigers blijven nog weg en de Nederlandse consument wordt getroffen door minder goede financiële vooruitzichten, onder meer vanwege een oplopende werkloosheid.

Dit jaar krimpt de horeca met 35 procent, is de schatting van ING. De sector gaat daarmee, vergeleken met alle andere branches, door een uitzonderlijk diep dal.

De gedwongen sluiting van horecagelegenheden, internationale reisbeperkingen en het verbod op evenementen en bijeenkomsten boorden een enorm gat in de omzet in de eerste zes maanden van 2020. Ook in de laatste zes maanden zullen de opbrengsten flink lager blijven, ramen de economen.

Na de horeca herstelt de transportsector het sterkst in 2021. ING denkt dat de volumes met 12,5 procent zullen toenemen. Daar tegenover staat een krimp van 13,5 procent in 2020.

In de transportsector vallen de verschillen tussen de deelsectoren op. De internationale logistiek en het personenvervoer door de lucht lijden het meest door de coronacrisis. Het overwegend binnenlands georiënteerde wegvervoer krimpt minder, omdat verschillende Nederlandse sectoren zoals de detailhandel nog relatief goed overeind blijven. Post- en koeriersbedrijven profiteren juist van de groei van e-commerce.

De zakelijke dienstverlening groeit volgend jaar met 9 procent na een krimp van 10 procent in 2020. Binnen die sector hebben met name de flex- en de reisbranche het zwaar te verduren. Doordat veel bedrijven veel minder of geen werk hadden, werd het flexibele personeel als eerste naar huis gestuurd.

Andere dienstverleners, zoals juristen, accountants, notarissen en consultants, worden beduidend minder hard geraakt door de coronacrisis. Hoewel de vraag naar sommige diensten is afgenomen, kan een groot deel van de werkzaamheden vanuit huis worden voortgezet.

De bouw krimpt en de detailhandel groeit twee jaar achter elkaar

De bouw krimpt in 2020 met 2 procent en in 2021 met 5 procent, denken de kenners bij ING. Dat de klap later aankomt heeft te maken met het laat-cyclische karakter van de sector.

Bouwbedrijven werken vaak aan langlopende eerder aangenomen projecten waardoor de productie ook bij een wegvallende vraag niet direct afneemt.

Daartegenover staat de detailhandel, die in 2020 met 4 procent groeit, en ook volgend jaar het goed blijft doen met een toename van 0,5 procent. Ook in deze sector zijn er grote onderlinge verschillen.

De foodsector profiteert van consumenten die niet naar cafés en restaurants gaan. Daarnaast is thuiswinkelen vanwege social distancing erg in trek.

De grote verliezers in de retail zijn fysieke winkels in schoenen, kleding, accessoires en luxe-artikelen. Zij raken hun omzet kwijt aan online winkels.

LEES OOK: Kabinet mikt op lagere inkomstenbelasting en handhaaft hypotheekrenteaftrek – €11 miljard voor derde steunpakket bedrijven